Artykuł o mechanice samochodowej, warsztatach i serwisowaniu

iskrowym. W silnikach o zapłonie iskrowym wtrysk paliwa praktycznie wyparł z użycia zasilanie gaźnikowe. Historycznie występowały układy wtryskowe sterowane mechanicznie, hydraulicznie i elektromechanicznie, obecnie powszechni

Artykuł o mechanice samochodowej, warsztatach i serwisowaniu

Definicja wtrysku

Wtrysk paliwa ? sposób dostarczenia paliwa do silnika spalinowego.

Wtrysk paliwa jest stosowany powszechnie w silnikach wysokoprężnych oraz w silnikach o zapłonie iskrowym. W silnikach o zapłonie iskrowym wtrysk paliwa praktycznie wyparł z użycia zasilanie gaźnikowe.

Historycznie występowały układy wtryskowe sterowane mechanicznie, hydraulicznie i elektromechanicznie, obecnie powszechnie występuje sterowanie wtryskiem elektroniczne poprzez układ komputerowy.

W silnikach wysokoprężnych najczęściej stosowany jest wtrysk bezpośredni, rzadziej wtrysk pośredni i w tych konstrukcjach silników stosuje się tzw. układ hydraulicznego systemu wtrysku paliwa.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wtrysk_paliwa


Jak zachować się, gdy zepsuł się samochód?

Jeśli nasz samochód się zepsuł, warto odpowiednio się nim zająć. Możemy zrobić to na wiele sposobów, a jednym z nich jest oddanie auta do warsztatu samochodowego. Taki wybór będzie oczywiście wiązał się z pewnymi kosztami, jednak czasem jest to najlepsze wyjście z sytuacji. Zanim oczywiście to zrobimy, warto przyjrzeć się samodzielnie danej usterce lub poprosić o pomoc znajomych. Być może jest to mała awaria, którą łatwo naprawimy w zaciszu własnego domu i unikniemy dodatkowych kosztów? Nigdy nie powinniśmy podejmować pochopnych decyzji, lecz na początku wziąć pod uwagę różne rozwiązania i dobrze się zastanowić. W ten sposób unikniemy dodatkowych problemów i niedogodności związanych z postojem auta w warsztacie.


Zasada działania sondy lambda

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda