Polacy pracujący za granicą

nków, czyli transport. Podział środków transportu jest zbliżony do podziału transportu. Najprostszy obejmuje środki transportu wewnętrznego zwanego też transportem bliskim (wewnątrz danego obiektu, np. magazynu) oraz środki tra

Polacy pracujący za granicą

Podział środków transportu

Środek transportu
Wózek ręczny

Środek transportu ? maszyny transportowe lub istoty żywe, dzięki którym możliwe jest przemieszczanie ludzi lub ładunków, czyli transport.

Podział środków transportu jest zbliżony do podziału transportu. Najprostszy obejmuje środki transportu wewnętrznego zwanego też transportem bliskim (wewnątrz danego obiektu, np. magazynu) oraz środki transportu zewnętrznego (dalekiego)1.

Środki transportu dzielą się na:

środki transportu dalekiego / zewnętrznego
środki transportu lądowego ? pojazdy
pojazdy szynowe
pojazdy samochodowe
pojazdy jednośladowe (motocykle, rowery)
środki transportu wodnego
śródlądowego
morskiego
środki transportu lotniczego
środki transportu specjalnego (poduszkowiec, amfibia)

środki transportu bliskiego/wewnętrznego (urządzenia dźwigowo-transportowe)
urządzenia dźwigowe (dźwignice)
urządzenia transportowe (wózki i przenośniki)

Przykłady środków transportu jako istot żywych: zwierzęta juczne, zwierzęta pociągowe, tragarze.

Przykłady środków transportu jako maszyn: samochód, statek, wagon, lokomotywa, samolot, rower.

W Polsce podział i definicje środków transportu w zakresie urządzeń jest określany przez normę PN-72/M-780011.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Arodek_transportu


Autobus przegubowy

Autobus przegubowy (zwany inaczej autobusem członowym, pot. przegubowiec) ? pojazd silnikowy składający się z dwóch sztywnych części jezdnych, które są ze sobą połączone przez część przegubową. W pojazdach tego typu istnieje przejście między pomieszczeniami dla pasażerów znajdujących się w obu sztywnych częściach pojazdu. Część przegubowa pozwala pasażerom na swobodne przemieszczanie między obydwiema sztywnymi częściami pojazdu. Obydwie części nie mogą funkcjonować bez siebie nawzajem. Łączy się je lub rozłącza tylko w serwisie1.

Przegub autobusu zgina się podczas zakręcania i umożliwia swobodne przechodzenie pomiędzy członami. Przegub osłonięty jest miechem (zwanym potocznie harmonią). Czasem we wrędze znajduje się podłużne okienko.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_przegubowy


Typy autobusów przegubowych

Są różne rodzaje autobusów członowych: jednoczłonowe (bezprzegubowe, nazywane również solowe), dwuczłonowe (jednoprzegubowe) i trójczłonowe (dwuprzegubowe). Mają znacznie większą pojemność od zwykłych autobusów, mogą pomieścić nawet 200 osób. Ich długości wahają się od 16 do 25 metrów podczas gdy pojedyncze mają długość maksymalnie 15 metrów. Budowane są jako trójosiowe (do ok. 18,75 m), czteroosiowe dwuczłonowe (do ok. 21 m) i czteroosiowe trójczłonowe (większe długości). Istnieją również przegubowe autobusy piętrowe. W autobusach dwuczłonowych układ napędowy najczęściej znajduje się w drugim członie i silnik jest umieszczony za tylną osią i właśnie na nią przekazuje moment obrotowy. Spotykane są czasami również autobusy z silnikiem w pierwszym członie z napędzaną środkową osią i taki układ jest również powszechny w autobusach trójczłonowych.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_przegubowy